Lepší zrak prirodzene

Praktický sprievodca na ceste za lepším zrakom

28(700 CZK)

Má 200 strán, rozmery 180 x 250 mm, obsahuje viac než 100 farebných obrázkov a fotografií, približne 70 rôznych techník, aktivít, hier, cvičení s množstvom variácií, tipov a rád, ako tieto aktivity prispôsobiť malým deťom resp. hendikepovaným osobám.  

Objednať
  1. Dobrý deň pani Maťuchová, chcem vám napísať o našich úspechoch s očami.

    Raz, keď bola taká veľká snehová kalamita, sme sa chceli k vám vybrať, ale bolo nám to prekazené a potom sme sa už venovali učeniu len sami podľa vašej knihy. Máme ešte dve knihy o tejto téme, ale musím povedať, že tá vaša nám niektoré veci lepšie ozrejmila. Tak sme cvičili a cvičli a ako čas bežal, mysleli sme si, že to nefunguje, nevideli sme žiadny výsledok. Až raz bol manžel na kontrole u očného lekára a ten mu povedal, že tam ani šedý ani zelený zákal nemá a zrušil mu kvapky (ktoré si môj manžel aj tak nekvapkal). Boli sme z toho veľmi príjemne prekvapení. Takže ďakujeme za knihu a informácie v nej, veľmi nám pomohli. Ja tiež cvičím s očami celý život, robila som na počítači 16 rokov, do polnoci som šila, plietla a paličkovala a dnes v 60-ke čítam knihy bez okuliarov. Takže to funguje, len musí človek niečo preto urobiť, prinútiť sa cvičiť.

     

    Rodina P.


  2. Túto výborne spracovanú knihu používam od jej vydania v škôlke pri práci s "očkárskymi" deťmi a rada ju dávam aj do pozornosti rodičom. Je naozaj napísaná vecne a zrozumiteľne.

    Pani Janka K.


  3. Ja ju dávam všetkým do pozornosti, stačí, keď spomenú predo mnou dáke problémy so zrakom...

    Gabriela Š.


  4. Dobrý deň p. Maťuchová, ešte raz sa Vám chcem poďakovať za Vašu knižku. Bola to štvrtá kniha, ktorú som v priebehu niekoľkých rokov čítala o zlepšovaní zraku (ďalšie boli od Norbekova, Libermana a Schneidera). Neviem, či je to tým, že už som mala poznatky z iných kníh alebo tým, že máte ženský prístup, Vaša kniha mi prišla najpraktickejšia. Každá knižka je svojím spôsobom unikátna a v každej sú skvelé rady. Ale po prečítaní tej Vašej už konečne začínam cviky praktizovať a pozeracie návyky meniť. Som krátkozraká, optické pomôcky však už niekoľko rokov nemôžem nosiť. Síce zatiaľ lepšie nevidím, ale cítim, že sa už inak pozerám.

    Lucia


  5. Milá Danielka,

    Ešte raz sa ti chcem poďakovať za tvoju knižku, ktorou sa pomaličky preluskávam. Cvičenia sa snažím robiť vždy ako sa dá. Vnímam už prvé zmeny. Oči ma prestali bolievať a páliť. Čo sa týka videnia, zatiaľ nejaké výrazné zmeny nevnímam. Asi je to ešte veľmi krátka doba. Verím, že i to príde. Knižka je veľmi zaujímavá. Je písaná tak, že ju dokáže pochopiť i laik. Som veľmi rada, že som ťa mohla spoznať a vďaka Tebe sa mi dostala do rúk. Prajem Ti všetko dobré a veľa spokojných klientov, ktorým pomôžeš zlepšiť svoj zrak. P. S. Môj manžel si veľmi obľúbil palming. Je ním nadšený.

    S pozdravom Lenka

     


  6. Dobrý deň pani Danka, Vaša kniha určite splnila moje očakávania, je nesmierne praktická a prehľadná. Obsiahla naozaj celú problematiku. Tým pádom je to naozaj veľmi dobrá pomôcka pri zlepšovaní zraku. Absolvovala som aj seminár, aj školenie, ale knižka je podľa mňa aj potom veľmi potrebná na bežné každodenné používanie. A či niečo v nej chýba? - možno troška nedokonalosti a pocity, príbehy, ale to môže byť námetom ďalšej knižky. A viem, že je to tenký ľad, ale možno aj presah do duševných dôvodov oslabeného videnia. Určite knižku doporučujem každému, kto má záujem pracovať na zlepšení svojho zraku.

    Zdenka P.


  7. Určite odporúčam, kniha je super, perfektne je tam všetko rozpísané. U nás veľká spokojnosť, dcéru to baví, cvičíme podľa toho všetci, ešte aj 1,5 ročná skúša palming. Ak váhate odporúčam.

    M. M.


  8. Dobrý deň, chcela by som sa s vami podeliť o radostnú správu z dcérinho pondelkového očného vyšetrenia. Pani Dr. zhodnotila, že sa dcérke veľmi zlepšil zrak, že je to na dobrej ceste nenosiť okuliare. Doteraz mala nosiť 4 hod denne prekryté očko, my sme však namiesto toho robili cvičenia z vašej knihy, keďže nosenie okuliarov odmietala, bolo to vždy len s plačom. Vďaka Bohu som v tejto neľahkej situácii objavila vašu stránku a kontakt...

    A. Š.


  9. Kniha je úžasne prehľadná, zatiaľ sa učím sunning a palming, zaobstarala som si dierkované aj redukované okuliare a využívam vizualizáciu. Priznám sa, že trochu bojujem so sunningom v zime a mám obavy zo zavedenia 250W žiarovky doma...no vždy keď je slniečko, sa počas obeda snažím vybehnúť a cvičiť, aj keď sa okolie zvláštne pozerá. Zatiaľ som sa ďalej nedostala, lebo sebakriticky priznám, že bez prísneho mentoringu nemám veľmi vysokú disciplínu. Celkovo je podľa mňa kniha super a určite by som v tejto oblasti prijala online kurz nadväzujúci na knihu, kde by som bola nútená pochopiť všetky kroky. Ďakujem krásne za skvelú prácu.

    Soňa S.


Už od prvého momentu, keď som sa rozhodla napísať knihu, moja predstava, ako bude vyzerať, bola jasná. Svojím vnútorným zrakom som videla červenú obálku, navrchu s pestrofarebným obrázkom, ktorý je výsledkom jednej domácej úlohy. Zvyčajne to asi takto nechodí. Predpokladám, že najskôr musí byť kniha napísaná a až potom sa rieši obal. Neviem. Nikdy som sa neučila, ako vzniká kniha. U mňa šlo všetko tak nejak intuitívne, samo od seba, a veci som riešila za pochodu. V hlave som však stále videla svoju červenú knihu s farebným obrázkom na titulke. A neodradila ma ani manželova poznámka, že takýto obal môže zvádzať k domnienke, že ide o detskú knihu.

Prečo červená?

Oko najlepšie reaguje na čo najväčší farebný kontrast. Takým je čierna a biela farba. Svet okolo nás však nie je čierno-biely. Práve naopak, je plný farieb. A v tejto záplave farieb asi najviac reagujeme na červenú. Aj z diaľky akoby kričala: "Pozor, všimni si ma!" Nie nadarmo sa táto farba používa v dopravnom značení. Sú to práve príkazové a zákazové značky, ktoré využívajú červenú farbu. Zjavne preto, aby boli ľahko rozoznateľné.

Takže ČERVENÁ.

 

Odkiaľ sa vzal obrázok?

Počas štúdia Batesovej metódy sme dostávali množstvo domácich úloh. Jednou z nich bolo vyrobiť "optotyp", úplne odlišný od toho s postupne sa zmenšujúcimi čiernymi písmenami na bielom pozadí, aký poznáme z očných ambulancií. Tento mal okrem rôzne veľkých písmen obsahovať aj iné tvary a tiež rôzne materiály, aby ho mohli využívať aj ľudia so slabým zrakom. Aby ho bolo možné "čítať" aj hmatom.

 

Myšlienku som dlho nosila v hlave, postupne jej dávala tvar, popri tom zháňala materiál a potom, raz, v jednu noc po 23:00, keď som uložila deti spať, začala tvoriť. Plagát mal veľkosť A2 (spojila som štyri A4, aby sa dali ľahko zložiť a prežili aj leteckú prepravu).

Pamätám si, že som skončila niekedy o štvrtej ráno, unavená, ale spokojná s výsledkom.

 

Keď som ho potom ukázala v škole, mal celkom slušnú odozvu nielen u učiteľov, fotili si ho všetci moji spolužiaci. Lektorky ma poprosili, či by som im ho nepožičala. Chceli ho použiť ako ústredný obrázok nadchádzajúcej konferencie venovanej prirodzenému zlepšovaniu zraku.

 

Zobrazoval totiž VŠETKY ZÁKLADNÉ PRINCÍPY BATESOVEJ METÓDY.

 

 

Čo sa skrýva v obrázku?

V ľavom hornom rohu je umiestnené zlaté ligotavé slnko v strede s veľkým G, ktoré spája dve slová Light (svetlo) a Sight (zrak). Bez svetla by sme nič nevideli. Vidíme vlastne len vďaka tomu, že sa svetlo odráža od predmetov, na ktoré pozeráme a dopadá dozadu na sietnicu na miesto, ktoré sa volá žltá škvrna. V nej sa nachádzajú svetlocitlivé bunky čapíky, ktoré nám umožňujú vidieť ostro aj drobné detaily (DETAILS) a rozlišovať farby (COLOURS) a tvary (SHAPES). Tieto čapíky fungujú len vtedy, keď majú dostatok svetla. V tme „vypínajú“.

 

V strede vpravo sa nachádza červený kostolík, v ktorého oknách je nápis REST (odpočinok) a nad vstupnou bránou je zase nápis RELAXATION (relaxácia, uvoľnenie). Kostol so svojou atmosférou mi symbolizuje pokoj, odpočinok pre dušu, uvoľnenie mysle i tela.

Pre zlepšenie zraku je kľúčová práve relaxácia, uvoľnenie napätia v zrakovom aparáte. A jednou z možností je práve odpočinok v podobe absolútnej tmy.

 

Nad kostolíkom môžete vidieť vláčik, ktorý nesie „náklad“: Bates Method (Batesova metóda) a na vagónoch je nápis MOVEMENT (pohyb). Samotný vláčik symbolizuje pohyb a keby ste si mohli siahnuť na originálny plagát, vedeli by ste, že tak kolieska i jednotlivé písmenká z nápisu MOVEMENT sú na gumičke a môžete nimi hýbať.

Pohyb znamená život. Bez pohybu by sme, rovnako ako bez svetla, nevideli nič.

 

V ľavom dolnom rohu je plachetnica na mori. Obrázok, ktorý sa mi spája so spomienkami na letnú dovolenku. Na loďke je nápis MEMORY (pamäť). Na jednej plachte je nápis: CVE (College of Vision Education – škola, kde som študovala Batesovu metódu), 2012 – rok, kedy som vytvorila tento plagát a UK– United Kingdom, kde som študovala. Na druhej plachte sú veľké písmená DM – moje iniciálky a SK, krajina môjho domova.

Vláčik ide po koľajniciach predstavivosti (IMAGINATION) do krajiny fantázie.

Pamäť a predstavivosť sú úzko prepojené s videním a hrajú dôležitú úlohu v procese prirodzeného zlepšovania zraku.

 

Vedľa kostolíka sa nachádza mohutný strom, jabloň s červenými jabĺčkami. Žeby strom poznania? :-) 

Pod ním je nápis Here and Now (tu a teraz). Pre videnie je dôležité, aby sme žili prítomnosťou. Ak počas zrakového vnímania vypíname, t.j. ak sme mysľou v minulosti alebo budúcnosti, naše oči prijímajú informácie, no mozog nevie, čo s nimi. Príkladom takéhoto „odpojenia“ je napríklad cesta na určité konkrétne miesto. Ak v mysli riešime, čo bolo v práci, alebo čo všetko ešte musíme urobiť, veľmi ľahko sa môže stať, že náš cieľ, kam sme mali namierené, minieme. Nestalo sa vám to ešte?

 

V pravom dolnom rohu je koliesko s nápisom CENTRAL FIXATION (centrálna fixácia). Aj toto koliesko je na gumičke a je možné ním otáčať, čo má symbolizovať, že všetko v procese prirodzeného zlepšovania zraku sa točí okolo centrálnej fixácie. Centrálna fixácia je výsledkom zložitého procesu, keď vidíme s najväčšou ostrosťou len bod, na ktorý pozeráme priamo a všetko ostatné vidíme menej ostro. Centrálna fixácia je daná práve organickou štruktúrou oka, kde vidíme ostro len malým bodom na sietnici – už spomínanou žltou škvrnou, zvyškom sietnice vidíme periférne. Sietnicu s jej centrom tak trochu pripomína aj samotné koliesko.

Pre Dr. Batesa malo dosiahnutie centrálnej fixácie veľký význam, o čom svedčí aj názov jeho vydavateľskej spoločnosti Central Fixation Publishing Co., ktorá v roku 1920 publikovala jeho knihu Perfect Sight Without Glasses a počas nasledujúcich rokov i jeho časopisy Better Eyesight Magazine.

 

Verím, že teraz si už obrázok na obálke knihy pozriete pozornejšie. Máte tu jednoduchým spôsobom znázornené základné princípy Batesovej metódy. O nich a o ich využití pri zlepšovaní zraku prirodzeným spôsobom, si podrobnejšie môžete prečítať vo vnútri knihy.

OBSAH

Predslov 

Úvod

1.    Dr. William Horatio Bates                                                          

2.    Princípy Batesovej metódy                                                       

3.    Oko anatomicky                                                                      

4.    Okuliare, kontaktné šošovky, laserová operácia                                  

5.    Svetlo                                                                                       

6.    Odpočinok                                                                               

7.    Pohyb                                                                                       

8.    Koordinácia „oko – ruka“                                                        

9.    Pamäť a Predstavivosť                                                                         

10.   Centrálna fixácia                                                                    

11.    Zraková ostrosť                                                                      

12.    Binokulárne videnie                                                               

13.    Príležitosti na tréning počas celého dňa                                

14.   Vybrané zrakové problémy                                                  

14.1           Myopia - krátkozrakosť                                             

14.2           Hypermetropia - ďalekozrakosť                                

14.3           Astigmatizmus - nepravidelný povrch rohovky                    

14.4           Presbyopia - syndróm krátkych rúk                          

14.5           Strabizmus - škúlenie                                                

14.6           Amblyopia - tupozrakosť                                          

14.7           Očné choroby                                                                       

14.7.1     Katarakta - šedý zákal                                              

14.7.2     Glaukóm - zelený zákal                                

14.7.3     Makulárna degenerácia                                 

14.8          Slabozrakosť a nevidomosť                                        

14.9          Syndróm počítačového videnia (CVS)                                   

15. Pohľad do vnútra                                                                 

16. Pár slov o mne                                                                     

Zoznam techník a aktivít                                                            

Bibliografia                                                                                 

                                                         

ÚVOD

„Je ťažké okamžite vidieť to, čoho sa váš zrak doposiaľ nedotkol. Na prvý pohľad tomu nerozumiete. Videnie je proces, ktorý sa učíme dlhšiu dobu, avšak väčšina z nás si neuvedomuje, že sme sa museli naučiť pozerať - rovnako ako hovoriť a počuť.“                                                                                                     John Wimber

  Pokúsme sa v myšlienkach vrátiť späť v čase a pozrieť sa na to, akým spôsobom používali zrak naši predkovia. Zistíme, že ich spôsob pozerania a videnia bol značne odlišný od toho nášho.

  Bežnou dennou činnosťou prvých ľudí bolo zháňanie potravy, pričom museli byť neustále v strehu, aby sa sami nestali korisťou predátorov. Pre ich zrak to znamenalo, že oči sa museli pohybovať veľmi rýchlo, pozerať viac do diaľky než na blízko (oko pozeraním do diaľky prirodzene relaxuje) a zaostrovať na rôzne vzdialenosti, na trojrozmerné predmety. Súčasne využívali periférne videnie na zachytenie akéhokoľvek aj nepatrného pohybu, čo im neraz zachránilo život. Ich pozornosť teda musela byť neustále prítomná. Takmer celý deň strávili na prirodzenom dennom svetle. Chodievali spať vtedy, keď zapadlo slnko. Mali teda dostatok času na odpočinok. Ich organizmus fungoval v súlade s meniacimi sa prírodnými podmienkami.

  Keď si porovnáme človeka v minulosti s tým dnešným, nájdeme výrazné rozdiely v používaní zraku. Keďže podstatnú časť dňa trávime v uzavretých priestoroch, najväčšia vzdialenosť, na ktorú zaostrujeme,  je daná veľkosťou miestnosti, v ktorej sa práve nachádzame. Zaostrujeme väčšinou na dvojrozmerné predmety ako je televízor, počítač, kniha, mobil a pod., pričom  tieto veci sú od nás vzdialené od približne 20 cm po niekoľko metrov – čo je krátka vzdialenosť (pri zaostrovaní na blízko sa oko namáha). Nehovoriac o tom, že naša pozornosť je neraz „na výlete“.  Ak strávime denne polhodinu až hodinu na prirodzenom svetle,  je to úspech. Deň si predlžujeme do neskorých nočných hodín prostredníctvom umelého osvetlenia, ktoré je veľakrát očiam škodlivé. Periférne videnie je často zanedbávané na úkor centrálneho videnia, ktoré naopak, je presiľované dlhodobým upreným pohľadom na obrazovku televízora, počítača či mobilu.

  Náš život je dnes vo viacerých ohľadoch v porovnaní s minulosťou jednoduchší. Na druhej strane, zrak sa nestihol týmto rýchlym zmenám, ktoré so sebou priniesol vedecko-technický pokrok, evolučne prispôsobiť. Aj preto je dnes tak veľa zrakových porúch. 

  Rozdiely v používaní zraku môžeme nájsť aj pri pozorovaní detí a dospelých. Malé dieťa s normálnym zrakom, ktoré prvýkrát vojde do miestnosti, má tendenciu v krátkom čase „zoskenovať“ celý priestor a hneď vie, čo sa kde nachádza.  Dospelí naopak, akoby už na túto detskú schopnosť zabudli.  Keď ma navštívi dospelý klient a ja sa ho opýtam, či si všimol, čo je na obraze na stene, väčšinou nevie. Dokonca sa našli aj takí, ktorí si nevšimli ani to, že tam vôbec nejaký obraz visí, hoci sedeli priamo oproti nemu! Dieťa sa na všetko dokáže pozerať so záujmom, je zvedavé, snaží sa objavovať svet, má úžasnú obrazotvornosť. Ako však rastie, stáva sa znudeným, frustrovaným, ustarosteným a postupne sa v ňom hromadí napätie. Predstavivosť a úprimná detská radosť sa  rokmi postupne vytráca z jeho života.

  Jedným z najväčších problémov dnešného človeka je, že často uniká z prítomnosti.

  Kráčame po ulici, v hlave riešime rozličné veci: buď rozoberáme to, čo sa stalo v minulosti alebo rozmýšľame nad tým, čo všetko ešte treba vybaviť, nakúpiť, navariť, kedy vyzdvihnúť deti zo školy, škôlky, na čo ešte nezabudnúť... Zrazu si uvedomíme, že miesto, kam sme mali pôvodne namierené, sme dávno minuli.

  Byť TU A TERAZ je dôležitý aspekt v procese pozerania.  Dr. Bates tvrdil, že zrak je z 10% záležitosťou očí a z  90% záležitosťou mysle. Ak teda oči prijímajú nejaké informácie, ale myseľ je v dôsledku riešenia iných problémov z procesu videnia vyradená, nemá kto tieto informácie spracovať a v konečnom dôsledku stráda celý zrakový aparát. 

  Či už sa pozeráme na vývoj človeka z pohľadu evolúcie ľudstva alebo jedinca ako takého, v oboch prípadoch nachádzame výrazné zmeny v používaní zraku. Vidíme, že prostredie, ako aj zaužívané zvyky pri pozeraní majú významný vplyv na kvalitu zraku. Okrem toho, nezanedbateľnú úlohu zohráva aj psychoemocionálny stav človeka. To ako myslíme, cítime a konáme, vo veľkej miere určuje to, ako vidíme. Pokiaľ teda nejde vyslovene o ťažkú vrodenú zrakovú poruchu  (chyba je v organickej štruktúre oka), za mnohé zrakové problémy si môžeme my sami - spôsobom života, aký sme si zvolili. A preto je tiež v našich silách, aby sme sa vrátili k pôvodnému dobrému videniu.

  Knižka, ktorú držíte v rukách, vám ponúka možnosť opäť sa naučiť pozerať prirodzeným spôsobom. Dozviete sa v nej základné informácie o Dr. Batesovi a jeho  metóde. Spoločne si priblížime anatomickú štruktúru oka, vysvetlíme ako funguje zrakový aparát a ako na neho vplývajú okuliare či kontaktné šošovky. Dozviete sa tiež, aké riziká so sebou prináša laserová operácia. Predstavíme si techniky a aktivity určené na trénovanie zraku podľa jednotlivých princípov a aj podľa konkrétnych zrakových problémov (okrem pôvodných techník Dr. Batesa sú v knihe použité aj iné techniky, autormi ktorých sú jeho nasledovníci a priaznivci prirodzeného zlepšovania zraku). Popri podrobnom opise jednotlivých techník nájdete aj tipy, ako tieto techniky prispôsobiť malým deťom, resp. viacnásobne hendikepovaným osobám. Pamätajte na to, že všetky techniky, aktivity, cvičenia uvedené v tejto knihe sa praktizujú BEZ DIOPTRICKÝCH OKULIAROV! Na záver sa pozrieme aj na duševné a duchovné princípy, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou procesu prirodzeného zlepšovania zraku.

  Ak ste sa teda rozhodli vziať zodpovednosť za svoje zdravie do vlastných rúk, vykročili ste správnym smerom! Odporúčam vám prečítať si celú knižku, aby ste získali ucelený obraz o danej problematike. Potom sa môžete zamerať na váš konkrétny zrakový problém.

  Knižka je napísaná tak, aby ste si mohli pomôcť k lepšiemu zraku sami. Ak je váš problém zložitejší, je možné, že budete potrebovať niekoho, kto vás bude vo vašom procese zlepšovania zraku viesť a podporovať. Alebo patríte medzi tých, ktorým popis v knihe nestačí a potrebujú jednotlivé techniky predviesť názorne?  V oboch prípadoch sa môžete obrátiť priamo na mňa osobne. Vaše potreby budú uspokojené prostredníctvom  individuálnych konzultácií alebo seminárov.

 

Prajem vám veľa šťastia na vašej ceste k jasnému videniu!

Táto stránka používa iba základné cookies. Využívaním cookies nedochádza k spracúvaniu osobných údajov podľa GDPR, nezbierajú sa žiadne cookies pre štatistické, marketingové, ani iné účely. Pre viac informácií o cookies kliknite sem.